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    शिक्षा च सूचना ते संचार प्रौद्योगिका

    शिक्षा दे खेतर च सूचना ते संचार प्रौद्योगिकी (आई सी टी ) म्हत्वपूर्न भूमिका नभांदी ऐ ते बशेश रूप च शैक्षिक गतिविधियें गी सशक्त बनाने दी प्रक्रिया च बी प्रौद्योगिकी च इक मुक्ख योगदान ऐ । आईसीटी संभावनां , शैक्षिक गतिविधयें कन्नै जुड़ने ते सिक्खने दे मौह्ल गी बधाने आस्ते मौका दिंदा ऐ ।

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    शिक्षा इक मौलक माह्नू दा अधिकार ऐ

    चौह्दां साल दी बरसे तकर दे सारे ञ्यानें आस्तै मुफ्त ते जरूरी शिक्षा दा प्रावधान संवैधानिक प्रावधानें चा इक ऐ । पिछले इक दशक च भारत ने साक्षारता दी दर च उल्लेखनीय बड़ौतरी कीती ते हाल च मुफ्त ते जरूरी शिक्षा दा अधिकार अधिनियम , 2009 दे लागू होने कन्नै म्हत्पूर्न सुधार होआ ऐ ।

प्राथमिक शिक्षा

पैह्ली जां प्राथमिक शिक्षा ऐसा आधार ऐ जिस उप्पर देश ते एह्दे सारे नगरीकें दा विकास निर्भर करदा ऐ । पिछले किश सालें च भारत ने प्राथमिक शिक्षा च दाखले , छात्रें दी गिनती बरकरार रखने , ते हुंदी हाजरी दी दर ते साक्षरता दे प्रचार-प्रसार दे संदर्भ च बड़ी मती बढ़ोतरी कीती ऐ । इत्थें भारत दी बधियै शिक्षा पद्धति गी भारत दे आर्थक विकास दा मुक्ख जोगदानकर्ता तत्व मन्नेआ जंदा ऐ , उत्थें गै भारत च आधारभूत शिक्षा दी गुनवत्ता इक चैंता दा विशे ऐ ।

भारत च 14 साल दी बरेस तकर दे सारे ञ्यानें गी मुफ्त ते जरूरी शिक्षा देनी संवैधनिक प्रतिबद्धता ऐ । देश दे संसद ने साल 2009 च शिक्षा दा अधिकार अधिनियम पारित कीता हा जह्दे आसेआ 6 थमां 14 साल दे सारे ञ्यानें आस्तै शिक्षा इक मौलक अधिकार होई गेई ही । जदके देश च हून बी बुनियादी शिक्षा गी विश्वस्तर नेई बनाया जाई सकेआ ऐ । एह्दा मतलब ऐ ञ्यानें दा स्कूल च सौ प्रतिशत दाखला ते स्कूलिंग सुविधाएं कन्नै हर घर च हुंदी गिनती गी बरकरार रखना । इस्सै कमी गी पूरा करने आस्तै सरकार ने साल 2001 च सर्वशिक्षा अभियान जोजना दी शरूआत कीती ही , जेह्ड़ी अपने-आप च दुनियां दी सारे शा बड़ड़ी जोजना ही । सूचना प्रौद्योगिकी दे इस युग च सूचना ते संचार प्रौद्योगिकी शिक्षा खेतर च बांझे ते संपन्न सामुदायें , खासकर ग्रामीन खेतरें दी दूरी गी मटाने दा कम्म करै करदा ऐ । भारत विकास प्रवेशदोआर ने पैह्ली शिखा दे खेतर च भारत च मौलक शिक्षा दे सुधार आस्तै समग्रियें गी उपलब्ध काराइयै छात्रें ते शिक्षकें दी क्षमता बधाने दी पैह्ल कीती ऐ ।

बाल अधिकार

बाल अधिकार अज्ज दे समें दी सारें शा बड्डी ते उभरती जरूरत ऐ , जह्दे बारे च लोकें च जानकारी दी घाट ऐ । इस भाग च ऐसे केई बाल अधिकारें उप्पर बशेश रूप कन्नै ध्यान देने दे उदेश्य कन्नै ञ्यानें दे बाल अधिकारें दा हनन होने शा रोकना ते हुंदे अधिकारें दी सांभ-संभाल करना ऐ ।

नीतियां ते जोजनां

6 थमां 14 साल दी उम्र दे हर ञ्यानें गी मुफ्त ते जरूरी शिक्षा दा अधिकार ऐ । इस 86 वें सविधान संशोधन अधिनियम दे अनुच्छेद 21 ए जोड़ेआ गेआ ते इसगी लागू करने आस्तै सरकार आसेआ कीते जा करदे प्रयासें दी जानकारी इस भाग च दिती गेई ऐ ।

बाल जगत

मल्टिमीडिया समग्री दे बक्ख-बक्ख भाग विज्ञान खंड बगैरा रचनात्मक सोच ते सिक्खने दी प्रक्रिया च ञ्यानें च शामिल भागीदारी गी प्रोत्साहित करदे न । इस्सै चाल्लीं दे होर मसलें गी इस भाग च दस्सेआ गेआ ऐ ।

आनलाइन मूल्यांकन

एह् भाग ऑनलाइन मूलियांकन दे अंतर्गत बेब संसाधनें ते स्रोत दी मदद कन्नै स्हाब (गणित), विज्ञान , भूगोल दी स्वमूल्यांकन प्रक्रिया गी दस्सदे होई राज्य , हुंदी राजधानियें ते भारत दे नदियेँ दे नांऽ ते हुंदी विशेशताएं दे बारे च जानने दा मौका दिंदा ऐ ।

शिक्षा आह्ले पास्सै बधियै ध्यान दी पैह्ल

इस भाग च बहुप्रतिभा सिद्धांत दी ब्याख्या करदे होई बुद्धि दे बक्ख-बक्ख चाल्लीं (शाब्दिक , तार्किक बगैरा ) दे बारे च गार्नर दे मनोविज्ञानक सिद्धांत गी पेश किता गेदा ऐ । एह् भाग दस्सदा ऐ जे हर माह्नू दी स्कूल च बहुप्रतिभा सिद्धांत अपनाने दे नेकां लाऽ न ।

कैरियर मार्गदर्शन

कैरियर च मार्गदर्शन कन्नै भविक्ख गी बेह्तर तरीके कन्नै आकार देने च मदद मिलदी ऐ । एह् भाग पाठकें गी उपलब्ध बक्ख-बक्ख अध्ययन ते दसवीं कलास , स्नातक दे बाद मिलने आह्ले रोजगार दे मौकें दी जानकारी दे कन्नै एह्दे कन्नै जुड़ी होर जरूरी जानकाररियें गी जानने दा अवसर दिंदा ऐ ।

कंप्यूटर शिक्षा

इस भाग दे बक्ख-बक्ख विशें च तुंदी सूचना ते प्रोद्योगिकी दी जानकारी च बाद्धा करदे होई ओह्दे माध्यम कन्नै क्षमता निर्मान च ओह्दे आसेआ होने आह्ले जरूरी जोगदान दी जानकारी दिंदे न ।

संसाधन लिंक

एह् भाग शिक्षा खेतर च उपयोगी सरकारी , वैशविक संसाधन , प्रशिक्षन ते आदान-प्रदान जोग संसाधन बाल अधिकार ते प्रचार संसाधन बगैरा दी जानकारी दिंदे होई ते शिक्षा समाचार स्त्रोत दी उपयोगिता दस्सदे होई इस खेतर च कम्म करदे अंतरराश्ट्रीय अभिकरनें गी बी बनाने दा मौका दिंदा ऐ ।

शिक्षा मंच

शिक्षन ते सिक्खने दी प्रक्रिया दियां केई खास गल्लां शिक्षार्थी जीवन च इस प्रक्रिया दी उपयोगता सिद्ध करदियां न । बक्ख-बक्ख कौशल दे कन्नै शिक्षक दी विध्यार्थी दे व्यवहार ते सिक्खने दे अनुभब दे कन्नै समग्री विकास च किस चाल्लीं भूमिका होंदी ऐ – एह्दी संक्षेप जानकारी एह् भाग दिंदा ऐ ।

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